Vervelend dat u schade aan uw auto heeft. Gelukkig kunt u deze snel en vakkundig laten herstellen bij een auto(schadeherstel)bedrijf dat is aangesloten bij Schadegarant. Daartoe kunt u kiezen uit een landelijk netwerk van meer dan 1.500 Schadegarantbedrijven. In het zoekprogramma vindt u een lijst met Schadegarantbedrijven bij u in de buurt met daarbij een kwalificatie. Voor elk bedrijf staat een letter, van A tot en met E. Bij de bedrijven met een A of B heeft u als verzekerde het meeste baat. Deze noemen we dan ook de hoger gekwalificeerde bedrijven. Zij herstellen de schade het efficiëntst en tegen de laagste kosten: aldus de website van Schadegarant.

Alsof ik dat belangrijk vind! Ik ben niet op zoek naar het bedrijf met de laagste kosten en de meest efficiënte werkwijze. De schade moet hersteld worden. De rekening wordt betaald door mijn verzekeraar of de verzekeraar van de tegenpartij. Ik wil gewoon een schadehersteller die de schade goed hersteld, onderdelen van een goede kwaliteit gebruikt en fatsoenlijke service levert. Niet een hersteller die alleen maar uitgeknepen is door de verzekeraar(s) en goed scoort op de snelheid van de administratieve afwikkeling. Verzekeraars gaan nog een stapje verder met het creëren van zorgen. Alleen al omdat zij er aan voorbij gaan dat de classificatie van vandaag niet gelijk hoeft te zijn aan de classificatie van morgen. Een juiste keuze van vandaag kan een foute keuze zijn morgen. Een klein overzicht van de regeling bij de bij schadegarant aangesloten verzekeraars:

Reaal is mild, misleidt de verzekeringnemer niet bij het afsluiten van een verzekering en beloont de verzekeringnemer. Zij stelt op haar website: Het standaard eigen risico is € 150. Als je kiest voor een bij Schadegarant aangesloten herstelbedrijf met A of B-classificatie, dan is je eigen risico € 0.

ASR verteld “het andere verhaal”. Zij belonen niet het goede gedrag maar straffen verkeerd gedrag. Veelal pas ruim nadat een polis bij ASR is afgesloten. Laat u de schade helemaal niet of niet door een geselecteerd herstelbedrijf repareren? Dan verlagen zij de schadevergoeding met € 500,-! Hoewel het eigen risico voor een consument een belangrijk keuzecriterium is, meldt ASR nergens op haar website iets over het eigen risico. Bang de klant te misleiden of af te schrikken? Aegon – een maatschappij die niet is aangesloten bij de Stichting Schadegarant – kent een regeling gelijk aan de regeling van ASR. Angstig en afstraffend.

Met de Autoverzekering van Nationale-Nederlanden bent u verzekerd van een uitgebreide dekking tegen een goede prijs. Onder het uitnodigende kopje “Geen eigen risico” kan de geïnteresseerde lezer ontdekken dat hij wel degelijk een eigen risico heeft als hij of zij uitwijkt naar het verkeerde herstelbedrijf. Het eigen risico valt mee en bedraagt slechts € 150,-. Op de website en in de polisvoorwaarden wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen herstellers naar classificatie. Gelijktijdig wordt de klant ook nog geholpen en verwezen naar de website van Schadegarant.

Maakt u gebruik van de Delta Lloyd Select Schade Service dan is uw eigen risico € 0 in plaats van € 150,-. Het is alleen onmogelijk om in de polisvoorwaarden of op de website van Delta Lloyd – ook een verzekeraar aangesloten bij de stichting Schadegarant – te ontdekken welke bedrijven hierbij zijn aangesloten. De klant kan niet anders dan zich laten sturen.

Denk je alles gehad te hebben, dan zijn er nog de verschillende populaire budgetvarianten van deze verzekeraars zoals:

  • Voorop van Nationale Nederlanden. Voorop straft met een extra eigen risico bovenop het standaard eigen risico van € 150,-.
  • Easy2go van ASR. Easy2go kent een basis eigen risico van € 350,- en straft met een verlaging van de schadevergoeding met € 500,-.
  • RijCompleet van ASR kent een basis eigen risico van € 150,-. RijCompleet straft met een verlaging van de schadevergoeding met € 500,-.
  • Budgio van ASR. Budgio kent een basis eigen risico van € 250,- en keert vervolgens maar 75% van de schade (exclusief BTW) uit als de verzekeringnemer per ongeluk uitwijkt naar de verkeerde hersteller.
  • Klik & Go van ASR. Klik & Go kent een basis eigen risico van € 250,- en keert vervolgens maar 75% van de schade (exclusief BTW) uit als de verzekeringnemer per ongeluk uitwijkt naar de verkeerde hersteller.

Bij schadesturing wijst alles erop dat de klant zeker niet centraal staat. Sinds 1 januari 2013 gelden er wettelijke eisen ten aanzien van de kwaliteit van productontwikkelingsprocessen van financiële ondernemingen en de daaruit voortvloeiende producten (PARP). De productontwikkelingsprocessen dienen er toe te leiden dat producten op evenwichtige wijze rekening houden met de belangen van de klant. Het lijkt erop dat verzekeraars vasthouden aan hun eigen Schadegarant(ie) en daar nog geen boodschap aan hebben. Ondertussen neemt het aantal klachten van klanten die geplaatst zijn op Zeker.com, een van de oudste en grootste reviewsites van Nederland voor schadeverzekeringen toe.

Amsterdam, 13 augustus 2016

Print Friendly, PDF & Email